Moderator tu jednak zagląda

Neofita: bardzo Ci dziękuję za miłą wiadomość, a na pytania postaram się zaraz odpowiedzieć. A tobie Piotr dziękuję za pomoc! Zauważyłeś jak ci Karma urosła?

Może faktycznie ożywimy trochę to forum, tylko potrzeba do tego trochę dobrej woli nie tylko z mojej strony. Ale jeśli wszyscy będziemy działać tak jak Piotrek, to na pewno zrobimy tu coś fajnego

Na początek parę słów wyjaśnienia - dlaczego niewiele się na naszym forum dzieje.
- Jeśli chodzi o mnie, to - chyba tak jak wszyscy - mam swoje ograniczenia. Po pierwsze moja praca jest dość wymagająca. Prowadzę firmę budowlaną (malowanie konstrukcji stalowych, naprawy konstrukcji betonowych; pracujemy często na budowach dużych zakładów przemysłowych, większość prac jest na dużej wysokości, zatrudniam więc alpinistów - sam też po studiach przez kilka lat wisiałem na linie i machałem pędzlem

). Taka praca to dużo organizacji, sporo niebezpieczeństw, a czasem trzeba wszystko rzucić i jechać na budowę. Z drugiej strony nie trzeba się codziennie zrywać z łóżka i pędzić na siódmą do pracy, wiele spraw załatwiam z domu siedząc przy komputerze. Tak więc mam sporo czasu na SC4, ale trudno mi coś robić systematycznie.
- Po drugie - oprócz mojego dziennika (który jak widzicie wymaga sporo czasu, bo co chwilę coś kombinuję

), mam kilka innych rozpoczętych projektów które bardzo chciałbym skończyć. Chciałbym zrobić swój własny terrain mod, a to wymaga wymyślenia i przygotowania około 100 tekstur, a potem skomponowania ich. Zobaczycie zresztą o co chodzi, bo oprócz dzisiejszej odpowiedzi dla Neofity będę chciał wytłumaczyć Wam kilka rzeczy dokładniej. Poza tym bawię się z różnymi sprawami związanymi z terenem (skały, woda, zmiany poziomu morza, mosty, budowa dróg i rózne sprawy związane z grafiką). Mam jeszcze kilka innych projektów, na przykład chciałbym zrobić zupełnie nowe światła uliczne (bez tych nierealistycznych stożków

) - ale to dalsza sprawa. Jakiś czas temu zacząłem robić przewodnik po SC4D dla początkujących i chcę go skończyć. A teraz jeszcze doszła sprawa Prop Pox i staram się trochę pomóc kolegom w BSC.
- Po trzecie mam trochę problemów ze zdrowiem. W styczniu ubiegłego roku miałem zawał. Takie są efekty prowadzenia firmy

- co prawda mam dużo dystansu do siebie, pieniędzy i życia w ogóle, ale czasem stresu nie da się uniknąć. Przez kilka lat miałem straszne kłopoty, kiedy kilku klientów nie zapłaciło mi dużych pieniędzy. Poradziłem sobie, ale cóż... Na szczęście jestem w ogólnie dobrej kondycji, ćwiczę Tai Chi co bardzo mi pomogło, a pomoc po zawale był szybka, tak że nic wielkiego się nie stało. Po górach mogę dalej chodzić

. Ale stało się coś innego. Zgodziłem się na przyjmowanie eksperymentalnego leku (takie coś co się przyjmuje do roku po zawale). I wszystko był świetnie tylko po kilku miesiącach - gdzieś w lipcu - dostałem okropnej alergii. Lek przestałem brac, a to cholerstwo zostało. Jesień i zimę miałem bardzo kiepska, w tej chwili z tego wychodzę ale to jeszcze potrwa. Kto tego nie miał ten nie rozumie. W każdym razie wiele dni był takich, że nie mogłem ruszyć ręką, ubrać się itp. Ale radzę sobie i poradzę sobie do końca.
Tak więc muszę to wszystko jakoś pogodzić, a poza tym mam żonę i psa

, oni też maja swoje wymagania. Nawiasem mówiąc moja żona jest najlepsza na świecie, lubi SC4 i bardzo lubi towarzystwo na SC4D - tylko czasami musi mnie wygonić od komputera

Praktycznie nie mogę się udzielać poza SC4 Devotion. Dwa razy próbowałem uruchomić "Ennedi plays Shosaloza" na SC Polska, ale nie wyszło. Albo brakowało czasu, albo byłem chory. Z kolei tutaj postarałem się przygotować dobry grunt do współpracy, ale miałem nadzieję że ktoś mi pomoże. Mariusz (Danthe) niestety miał za dużo pracy w SC Polska, potem z Kacprem było to samo. Z kolei inni polscy koledzy chyba liczyli na to, że będę częściej gościł na polskiej stronie, a ja po prostu nie mam kiedy. A chcąc robić coś nowego po prostu muszę być tutaj żeby mieć bezpośredni kontakt z ekspertami

.
Dlatego mam propozycję: zastanówcie się co moglibysmy wspólnie zrobić w Cafe Poland, tak żeby to było ciekawe dla nas, ale dla gości też. Ja na początek postaram się w najbliższych dniach zalożyć wątek o tym co robię, to znaczy teren, drzewa, grafika - i jak robić własne mody (to łatwe! przynajmniej częściowo). A potem zobaczymy. Po prostu zastanówcie się, co Was interesuje.
OK, teraz krótka odpowiedź dla Neofity:
1. Jeżeli używasz Terrain Mod (np. któryś z modów Cycledogga), zróbsobie na niego folder z nazwą zaczynającą się od zzz (tak jak poradził Piotr). Powinieneś tam mieć:
- CPT No6 - jest to podstawowy plik. Zawiera on mapę tekstur (gdzie która się pojawia) oraz plik Terrain Properties (Własności Terenu) który m. in. określa maksymalną wysokość, poziom morza, przy jakim nachyleniu zbocza pojawiają się skały i jeszcze ponad 60 innych rzeczy);
- CPT No5 - zawiera tekstury związane ze skałami (kamienie, mieszanka trawy i kamieni itp.) które w modach Cycledogga pojawiają się na większych wysokościach;
Te dwa pliki są konieczne, a powinieneś mić w tym folderze jeszcze:
- Beach mod - czyli tekstura plaży; albo ta która jest w modzie Cycledogga (np. Olympic Beach), albo jakaś inna - wtedy tę Cycledogga należy usunąć.
- Rock mod - w modzie Cycledogga też jest (ma w nazwie Cliff), ale jeżeli Ci się nie podoba, usuń go i wstaw inny.
Poza tym musisz mieć tekstury których używa mod Cycledogga to znaczy pliki CPT No3 i CPT No4 ( o ile pamiętam maja one installer, przy instalacji tworzy się folder CPT Terrain Essentials; może on zostać na swoim miejscu, nie trzeba go przenosić do folderu Terrain Mod).
2. Takich plików jak wymienione w punkcie 1 może być w Pluginach dwa lub więcej i gra będzie chodzić. Tyle tylko, że to co zobaczysz będzie pochodziło z tego pliku, który gra czyta jako ostatni. A gra czyta w porządku alfabetycznym. Jak to jest dokładnie z podfolderami, wytłumaczę w osobnym wątku.
Inaczej mówiąc, jeżeli masz np. CPT Olympic Cliff oraz Dogfight Dark Igneous Rock Mod, czyli dwa rock mody, to zobaczysz ten Dogfighta, bo nazwa zaczyna się od D i ten mod jest czytany w drugiej kolejności. Ale na ogół nie ma sensu mieć 2 plików dotyczących tej samej rzeczy, chyba że eksperymentujesz i ten drugi dajesz na chwilę, a nie chcesz usuwać podstawowego.
- Dlaczego radzę żeby mieć TerrainMod z literkami zzz? Ano dlatego, że kilka innych modów (niby nie dotyczących terenu) zawiera w sobie plik Terrain Properties z ustawieniami domyślnymi (tak jak Maxis)i jakimś jednym parametrem zmienionym. Taki jest na przykład Gizmo Water Flora Mod, który oprócz tego że daje Ci roślinki, zawiera również plik Terrain Properties ze zwiększona przezroczystością wody. Ludzie tej przezroczystej wody i tak nie lubią, a z kolei mod Cycledogga ma bardzo dużo parametrów zmienionych w porównanu z domyślnymi. Lepiej więc żeby był czytany jako drugi.
Często ludzie nie bardzo wiedzą co mają w Pluginach, dlatego żeby mieć pewność że takie rzeczy jak TerrainMod będą czytane na końcu, lepiej je oznaczyć zzz.
3. Moje mody o które pytasz, to takie "nakładki" - zmieniają któreś parametry: albo te domyślne z gry, albo te z Terrain Mod.
Po kolei:
- Lighting Scat0: Ten mod zmienia plik Lighting, czyli światło w grze. Nie ma nic wspólnego z terrain mod. Chodzi o to, że w grze jest coś takiego jak "atmospheric scattering", czyli białawe zamglenie pojawiające się u góry mapy, żeby dać złudzenie odddalenia. Ale jest to ustawione w taki sposób, że w widoku miasta praktycznie tego nie zauważasz, za to w widoku regionu każde miasto jest trochę jaśniejsze przy północnej granicy (o ile zapiszesz miasto kiedy jesteś w zoomie 1). Mój mod kasuje to zamglenie żeby widok regionu wyglądał lepiej
- Weather (pogoda): Jedyna rzecz która może Ci się przydać znajduje się w update 28 (na pierwszej stronie dziennika jest spis treści z linkami, tamtędy najlepiej wejść) i nazywa się NoSeasons Mod beta. W środku jest plik o nazwie WeatherT0MV0 to znaczy "zmaina temperatury 0, zmiana wilgotnosci 0". Ten mod jest ważny dla ludzi, którzy albo bardzo starannie robią swoje lasy, pola itp. i sadzą drzewa tak żeby pasowały do tekstur, albo dla tych którzy często fotografują widoki regionu. Po prostu w trakcie roku zmienia się w grze temperatura i wilgotność i tekstury też się zmieniaja. Za mało żeby mówić o prawdziwych porach roku, ale wystarczajaco dużo żeby dwa miasta zapisane jedno w lecie a drugie w zimie nie pasowały do siebie w widoku regionu. Mój mod powoduje że wszystkie tekstury wyglądają tak samo przez cały rok.
SeasonsT0MV5 zwiększa zmianę wilgotności w porównaniu z grą (dziesięciokrotnie). Różnica pomiędzy zima a latem jest wyraźnie zauważalna. Ale też duzo zależy od kształtu terenu i wysokości. Zabawa dla zaawansowanych, ale możesz spróbować
WeatherT0MV0MY014 - mod który zrobiłem specjalnie dla Pata. On chciał żeby mu usunąć jedną teksturę z płaskiego terenu, a ta tekstura występuje przy wiekszej wilgotności. Więc zrobilem mod który blokuje zmiany w ciągu roku (T0MV0), a ponadto zmniejsza wilgotność (Moisture Yearly - roczna wilgotność w grze 0,2 o mnie 0,14). Ten mod nie musi u Ciebie działać tak jak chcesz.
Jeżeli będziesz miał konkretny teren i będzie Ci się podobał Twój Terrain Mod, ale będziesz chciał poprzesuwać niektóre tekstury, powiedz mi, a zrobię dla Ciebie mod uwzględniający kształt Twojego terenu (tylko muszę mieć Twoją mapę).
- ENN DJEM For Columbus Terrain: Popatrz sobie do update 25. DJEM to Diagonal Jagged Edges Mod. Jest to mod który powoduje, że skośne nasypy o wysokości 15 m np. dla kolei, autostrada w wykopie lub po prostu skośny mur jaki czasem trzeba zrobić, wyglądają równo po położeniu na nich różnych ścian (walls). Bez tego modu robią się takie trójkątne zęby, popatrz na fotografie w update 25 to zrozumiesz.
Ten mod używa pliku Terrain Properties. Zeby nie zmieniać parametrów Terrain Mod, zrobiłem wersję dla wszystkich istniejących terrain mods i trzeba wybrać ten, którego nazwa pasuje.
- ENN Embankments Rock Mods: to jest na razie w trakcie prób, więc chwilę zaczekaj. Przygotowuję ten mod dla ludzi, którzy zajmują się budowaniem miast na płaskim terenie (a to chyba większość graczy). Jedyne skały jakie oni widzą są właśnie na różnych nasypach, I oczywiście tekstura skały nie pasuje do widoku miasta, więc trzeba ją przykrywać różnymi ścianami. Ale z tym jest czasem problem, na przykład pod mostem itp. Dlatego wymysliłem żeby zrobić taki "rock mod", żeby tam gdzie normalnie pokazuje się skała, pokazała się trawa albo coś innego co się nadaje na nasyp, mur albo nabrzeże - bez żadnego przykrywania. Oczywiście jeśli w mieście będą góry, to będą one wyglądać głupio, ale w wielu miastach nie ma gór. Jeżeli masz takie właśnie miasto, to poczekaj chwilę aż zestaw modów będzie gotowy. Wtwedy coś wybierzesz.
Mam dość

Ale to chyba były wszystkie pytania?

Adam