• Welcome to SC4 Devotion Forum Archives.

Door de bomen het bos niet meer zien.

Started by Anima, December 21, 2012, 03:16:29 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anima

Nou, zit ik 2 dagen geleden me voor te stellen dat ik in australie woon, zit ik nu toch mooi even op het nederlandse sub forum, hey !
haha, ja ja emigratie is heerlijk! (maar daaringtegen ook echt funest voor je spelling en grammatica, mijn excuses bij voorbaat!)

hoe dan ook, reden waarom ik hier ben is in de hoop nog een of twee verdwaalde nederlanders hun aandacht te werven.
Ben een tijdje geleden weer verslingerd geraakt aan simcity 4 en na wat rond keutelen en het niet voor elkaar krijgen een goede stad op te bouwen ben ik gaan zoeken op het internet.
Kam hier terecht en ben uiteindelijk wat dingetjes hier en daar gaan downloaden.
Het probleem dat ik nu alleen heb is dat, ondacht dat ik me bij de globale dingen heb geprobeerd te houden, is er nu ze ontzettend veel dat me in het oog springt, tis niet bij te houden.
De NAM en de CAM waren de eerste 2 dingen die ik downloaden na de extracheats.dll.
Die waren tot dus ver peanuts om te installeren.

Het probleem waar ik nu tegen aan loop is iets leuk te vinden, zoals bijvoorbeeld een boerderij, een extra gebouw, parken, plazas en natuurlijk dingen waar ik echt naar op zoek ben maar niet kan vinden, Haven bouw, rauw meteralen docks, zoals bijvoorbeeld de haven in nederland.
zoeken, zoeken, zoeken op de LEX en uit eindelijk dingen downloaden waar ik helemaal niet naar op zoek was maar toch heel graag in mijn steden zou willen zien! ::)

maar waar laat ik het allemaal, niet alles komt met een download en dan heb je ook nog eens de dependencies, dependency packs en WAAR moet het heen want niet alles heeft een installer zoals de CAM of NAM. OH en de cleanitol, ik snap er echt niks van! ???

Ik ben echt niet op zoek naar iemand die dagelijks m'n handje vast gaat houden maar ben gewoon ff de draad kwijt in al het moois en dat wat beschikbaar is.

Hoe, wat, waar en waarom.
wat is onderdeel waarvan en hoe krijg ik het to werken.

lang verhaal kort: Ik ben op zoek naar een uitleg, in grote lijnen, HOE al dit werkt.  &mmm

Serkanner

Hi Anima,

Ik ga je niet in een paar zinnen alle "geheimen" van SC4 prijs geven. Niet omdat ik dat niet wil, maar omdat ik het niet kan. Lang geleden, ergens in 2004, ben ik begonnen met dit "spel". Jarenlang ben ik bezig geweest met verzamelen, leren, bouwen, modden ... wat je ook maar kan verzinnen. En nog altijd weet ik maar een klein beetje.

Mijn beste advies is om kleine stapjes te nemen. Begin met een "blanco"spel. Bedenk wat je leuk lijkt om te doen ... de NAM is een meer dan aardig begin ... en lees zo veel als je kan vinden. Dan kan je beetje bij beetje je plugin folder vullen zonder tegen allerlei verrassingen aan te lopen.

In Sc4 komt niets vanzelf. Je zal tijd en moeite in dit spel moeten stoppen om van alle mogelijkheden gebruik te kunnen maken.

Succes!

Serkanner / Erik

Anima

Heya Serkanner

Ik snap geheel wat je bedoeld en ik was ook niet uit op een detaileerde uitleg waar alles is enzovoorts. ik moet er zelf ook wat voor doen.
die steden stampen niet vanzelf uit de grond, hahah.

Nee ik bedoelde meer in de trend van uhm ... zal ff voorbeeld geven.

Heb een boerderij gedownload die onderdeel is van de NAM. ik ben een blanco regio begonnen en een aardig wat farming gezoned, ben dichtbij een klein dorpje begonnen en op gaan bouwen. Liep goed, maar nog steeds zag ik de boerderijen niet veranderen.
Ben ongeveer 2 uur bezig geweest om het ding te laten groeien. maar het kwam niet.

Ik heb alle dependencies gedownload en geinstalleerd die bij de boerderij download gelinked waren. dus ik vraag me dan af, doe ik iets verkeerd.
heb ik het misschien verkeerd geinstalleerd of moet het ergens anders groeien of moet ik eerst residential zonen bij de boerderij en dan ploppen ? (of iets dergelijk)
Of komt het er gewoon echt op neer dat ik geluk moet hebben dat het spel me die laat zien of niet ?

ander vraagje ook, sommige mayor diaries zitten bom vol mooie screens van boerderij huisjes met agricultural land er om heen, is dat puur en alleen decoratie of heeft het ook een invloed op de omgeving ?
Heten zulke decoraties "props" ? zo ja, als ik er 1 download, hoe en waar vind ik die in het spel en kan ik die dan gewoon neer zetten waar ik wil of moet dat via een lot editor waar ik over gelezen had ?

Hoop dat het duidelijk overkomt, hahaha.

- anima.

vortext

#3
Quote from: Anima on December 21, 2012, 08:21:48 PM
Heb een boerderij gedownload die onderdeel is van de NAM.

Dat lijkt me sterk, de NAM bevat uitsluitend transportnetwerken.  ;)

Quote from: Anima on December 21, 2012, 08:21:48 PM
ik ben een blanco regio begonnen en een aardig wat farming gezoned, ben dichtbij een klein dorpje begonnen en op gaan bouwen. Liep goed, maar nog steeds zag ik de boerderijen niet veranderen.
Ben ongeveer 2 uur bezig geweest om het ding te laten groeien. maar het kwam niet.

Als uitzondering op de regel groeien boerderijen niet vanzelf door naar hogere stages. Als je die wilt krijgen zul je of nieuwe zones moeten aanleggen, of bestaande boerderijen bulldozen.

Quote from: Anima on December 21, 2012, 08:21:48 PM
sommige mayor diaries zitten bom vol mooie screens van boerderij huisjes met agricultural land er om heen, is dat puur en alleen decoratie of heeft het ook een invloed op de omgeving ? Heten zulke decoraties "props" ? zo ja, als ik er 1 download, hoe en waar vind ik die in het spel en kan ik die dan gewoon neer zetten waar ik wil of moet dat via een lot editor waar ik over gelezen had ?

Sommige MDs zijn uitsluitend eyecandy, dwz niet functionale steden. Voor decoratie van lots (auto's, bomen, hekjes, tuingerei, etc) worden inderdaad props gebruikt, die meestal verpakt zitten in zgn. megaproppacks. Props zijn niet direct in het spel te gebruiken. Als je daarmee zelf aan de gang wilt, raad ik de SC4PIM aan.

Daarnaast zijn er de laatste jaren veel zgn. mayor mode ploppables verschenen. Steeds meer spelers, waaronder ikzelf, gebruiken deze om te decoreren. Dat scheelt weer tijd in de LotEditor en bovendien kun je dan elk stukje stad een uniek karakter meegeven. Enkele voorbeelden van mayor mode ploppables.

Tot slot kan ik beamen wat Serkanner al zei, het is het beste om in het begin veel te lezen, bv. hoe anderen hun plugins organiseren en wat de verschillende bestandstypes zijn die worden gebruikt. En mocht je er niet uitkomen, dan kun je het altijd vragen maar dat had je al door.  :thumbsup:




time flies like a bird
fruit flies like a banana

Anima

Ah CAM & NAM ... terwijl ik het soms aan mijn man aan het uitleggen ben wat ik aan het doen ben haal ik de twee nog wel eens door elkaar, haha.
De boerderij is, voorzover ik gelezen had, onderdeel van de CAM, lol.

Deze: http://sc4devotion.com/csxlex/lex_filedesc.php?lotGET=1296

Het beschrijft zelfs in de description dat hij alleen zal groeien met de CAM....

Heb ik het dan verkeerd begrepen of slechte woordkeuze van de maker ? lol.
Begrijp me niet verkeerd probeer niemand een hak te zetten maar dat is zoals ik het begreep hahah

Zaols dus ook met de CAM zelf heeft die de groei mogelijkheid vergroot, waaronder de agricultural lots.



Ok, en de mayormode ploppables... dat is dus -in princiepe- waar ik naar op zoek ben als beginneling in dit alles ?
De LOT edittor lijkt me een beetje hoog gegrepen aangezien ik nog, klaarblijkelijk, de basis aan het begrijpen ben.
En dat houd dus in dat die overal te plaatsen zijn ? of moet dat op een speciale manier ?

Thanks for de reacties allen, zeer gewaardeerd!  ;D

vortext

Quote from: Anima on December 21, 2012, 09:07:56 PM
De boerderij is, voorzover ik gelezen had, onderdeel van de CAM, lol.

Deze: http://sc4devotion.com/csxlex/lex_filedesc.php?lotGET=1296

Het beschrijft zelfs in de description dat hij alleen zal groeien met de CAM....

Heb ik het dan verkeerd begrepen of slechte woordkeuze van de maker ?

Nope, je hebt het goed begrepen, deze boerderij groeit uitsluitend met de CAM. Maarrr... het is een stage 4 lot.

Oftewel, je zult eerst een industriele basis moeten aanleggen. Want pas vanaf een industriele capaciteit van minstens 500 sims is er 7% kans dat een stage 4 boerderij groeit - en niet eerder. En om het extra verwarrend te maken, boerderijen worden niet meegeteld in de industriele capaciteit.

Quote from: Anima on December 21, 2012, 09:07:56 PM
Ok, en de mayormode ploppables... dat is dus -in princiepe- waar ik naar op zoek ben als beginneling in dit alles ? [...]
En dat houd dus in dat die overal te plaatsen zijn ? of moet dat op een speciale manier ?

MMPs zijn ingame te plaatsen via het Mayor Mode menu. In theorie kan dat overal, de praktijk is echter weerbarstiger. Bovendien is de orientatie van MMPs niet te beinvloeden. Bereidt je voor op het nodige bulldozen en bijbehorende frustratie.  ;D

Dat gezegd, de meest recente lijst met - bijna - alle MMPs vind je hier.


time flies like a bird
fruit flies like a banana

Anima

#6
HAH! gosh, dankje Vortext !

Dat is inderdaad verwarrend.... zoals ze hier in Oz zeggen, damned if you do, damned if you don't.
in die 2 uur spelen wilden mijn sims absoluut geen industrie, waarschijnlijk omdat het stadje ernaast bijna 50% industrieel gebied is, hah!
denk je een leuk spelletje te spelen moet ik gaan zitten rekenen! hahaha  :D

grappigheid terzake, dankje voor de lijst, denk dat ik er maar eventjes goed voor ga zitten.

dankje voor de hulp dusver !

Edit:
Ik herrinde me ineens een andere vraag. Terraforming tool. (of zoiets.)
Ik zag een aantal mooie gebieden op de LEX waarvan ze zeiden dat die met een terraformer tool gemaakt was. ik kon in geen enkele een link vinden. Waar zou zo'n tool onder behoren zodat ik hem kan vinden en downloaden?

mave94

G'day Anima,

Ik weet niet of het al duidelijk was waar de plug-ins van Simcity4 zich bevinden. Toch zal ik het nog even uitlichten.

Er zijn twee plaatsen waar de plug-ins worden geplaatst:

  • C:\Program Files\Maxis\SimCity 4 Deluxe\Plugins
    Dit is de plaats waar standaard bestanden komen te staan die met een installer zijn geïnstalleerd, zoals NAM, NWM, RHW, automata bestanden, etc.
  • C:\Users\Matthijs\Documents\SimCity 4\Plugins
    Ik zou hier alle andere plug-ins plaatsen, die je daar uit moet pakken vanaf een ZIP-bestand.

Ik vond het altijd maar vreemd waarom er twee mappen waren en ik snapte de logica ook niet, totdat Frank (FrankU) erachter kwam dat de Program Files map als eerste wordt geladen en daarna de Mijn Documenten map. Verder kan je ook nog andere mappen aanwijzen als plug-ins-map, maar dat is voor nu een beetje te ingewikkeld. Downloads waar in de Readme staat dat ze in een map beginnend met zz... moeten worden geplaatst, dienen altijd in de Mijn Documenten map te worden geplaatst.

Mocht je nog een beetje heimwee hebben; ik heb vorig jaar een lijst met (zo'n beetje) alle Nederlandse en Belgische plugins samengesteld. De lijst kan je hier [link] vinden. Het is in ieder geval een heel uitgebreide lijst. Als je nog wat industrie nodig hebt, dan zou ik op de LEX naar de creator tag_one zoeken; die heeft hele mooie bats. Gascooker (ook op de LEX) heeft ook mooie industrieën.

Quote from: Anima on December 21, 2012, 09:49:36 PM
Ik herrinde me ineens een andere vraag. Terraforming tool. (of zoiets.)
Ik zag een aantal mooie gebieden op de LEX waarvan ze zeiden dat die met een terraformer tool gemaakt was. ik kon in geen enkele een link vinden. Waar zou zo'n tool onder behoren zodat ik hem kan vinden en downloaden?
De SC4 Terraformer kan je hier [link] downloaden. Ik dacht dat je die nodig had als je maps wilt downloaden. Dat heb ik nog niet eerder gedaan, dus dat weet in niet zeker. Dat zal dan vast wel in de Readme van de desbetreffende map staan.

Zelfs dit Nederlandstalige subforum is nog heel internationaal. :) Naast Nederlanders en Belgen, ook Zuid-Afrikanen (Marius en Colyn), een verdwaalde Kiwi (Diggis) en nu ook een Ozzie. :D
btw. Vortext, ik wist niet dat je ook nederlands spreekt?

-Matthijs